چگونه در رستوران از خطر كرونا در امان بمانیم؟

چگونه در رستوران از خطر كرونا در امان بمانیم؟ به گزارش شمال صنعت رئیس جمهور دستور بازگشایی رستوران هتل ها و سایر رستوران ها را پس از ماه مبارك رمضان داد. مقرر است رستوران ها برپایه پروتكل های بهداشتی خدمات بدهند، اما این پروتكل ها چه حد و مرزهایی را تعیین كرده اند؟


به گزارش شمال صنعت به نقل از ایسنا، رستوران و تالار هتل ها نزدیک به سه ماه در رسته مشاغل پرخطر قرار گرفته بودند و این دوران را در تعطیلی به سر می بردند. هتلداران از این وضع شاکی بودند چون گردش مالی قابل توجهی از خدمات رستوران و تالارهای پذیرایی داشتند. حالا رئیس جمهور مجوز بازگشایی رستوران هتل ها را داده است. حسن روحانی در جلسه روز شنبه ستاد مقابله با کرونا اعلام نمود که رستوران ها پس از ماه مبارک رمضان در قالب پروتکل های بهداشتی فعالیتهای خویش را از سر می گیرند.
رئیس جمهور درباره فعالیت هتل ها هم اظهار داشت: در این ایام هتل ها کاملا بسته نیستند، صرفاً قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل ها باز بودند و مردم می توانستند به هتل بروند و حتی می توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد اما پس از ماه مبارک رمضان رستوران هتل ها هم فعال خواهد شد.
وزارت بهداشت در راهنمای گام دوم مقابله با کرونا که فروردین ماه ۹۹ تنظیم کرده، مراکز عرضه کننده مواد غذایی همچون رستوران ها و تالارهای پذیرایی را که یکی از مکان های پخش کننده آلودگی دانسته، ملزم به رعایت فاصله گذاری کرده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در دستورالعمل «سفر هوشمند» که اردیبهشت ماه، بعد از رفع محدودیت ترددهای بین استانی، ابلاغ نمود، از هتل ها خواسته در بخش کافه و رستوران و محل های عمومی تر مثل لابی، فاصله یک و نیم متری را رعایت نمایند.
اما وزارت بهداشت چه الزامات دیگری برای رستوران ها تعیین کرده است:
استفاده از سیستم تهویه و یا باز گذاشتن پنجره ها.
درصورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر باشید باید در حداقل زمان ممکن خدمات رسانی صورت گیرد تا صف تشکیل نشود.
حداقل فاصله بین میزها یک متر باشد.
اجتناب از تماس کارکنان با یکدیگر همچون دست دادن.
اجتناب از تجمع در محیط کار همچون رختکن، آبدارخانه، انبار و یا اطراف محیط کار.
در صورت فعال بودن اتاق استراحت کارکنان و شاغلان، رعایت فاصله ایمن حداقل یک متر رعایت شود.
لزوم استفاده از محاف یا شیلد های محافظتی یا ایجاد حفاظ شیشه ای بین متصدیان رستوران و مشتریان.
استفاده از محافظ یا شیلد های محافظتی برای میز صندوق دار و نوار نقاله متحرک یا پیشخوان فروش بین مشتری و متصدی، لزوم دارد.
چیدمان میز غذا خوری و نشستن مشتری طوری باشد که فاصله حداقل یک متر رعایت شود.
دریافت وجه نقد ممنوع می باشد و پرداخت باید آنلاین صورت گیرد.
کاهش تراکم جمعیت در محیط رستوران (۵۰ درصد ظرفیت).
وزارت بهداشت از مشتریان خواسته ضمن حفظ رعایت فاصله حداقل تا یک متر از متصدیان و کارکنان رستوران، از تماس با محیط های آلوده اجتناب کنند و مدام دست های خویش را مطابق آنچه سازمان جهانی بهداشت تعیین کرده است، بشویند. این وزارتخانه محیط های رستورانی را به آموزش کارکنان و آگاهی بخشی مشتریان با نصب تابلو، ملزم کرده است.
در سایر کشورها هم رستوران ها علاوه بر رعایت پروتکل هایی این چنین، تلاش دارند با نصب برچسب، تابلو و علائمی، مشتریان را آگاه تر کنند و در محیط ها داخلی و بیرونی رستورانها با خط کشی هایی، مرز بین مشتریان از یکدیگر در زمان انتظار و صف را مشخص کنند.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در دستورالعمل دیگری با عنوان «سفر هوشمند»، بخشی را به نحوه فعالیت رستوران هتل ها اختصاص داده که چنین ضوابطی را برای از سرگیری فعالیت، تعیین کرده است:
با عنایت به ایام خلوتی و به منظور تمرکز خدمات بهداشتی دسترسی میهمانان به تمام فضای نشیمن لابی، رستوران یا صبحانه خوری به نحو شایسته محدود شود یا تا حد ممکن از خدمات روم سرویس استفاده گردد.
میزهای رستوران و صبحانه خوری با فاصله یک و نیم متر از یکدیگر چیدمان شوند و از دیوارها، پرده ها، میز صندوق و امثالهم حداقل یک و نیم متر فاصله داشته باشند.
کف سالن دو بار در روز بوسیله زمین شور آغشته به مواد ضدعفونی، گندزدایی شود.
منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند و همراه منو محلول ضدعفونی دست به میهمان داده شود تا در صورت تمایل دست خویش را ضدعفونی کند.
ظروف، تجهیزات و لوازم اضافی درمعرض آلودگی محدود شوند، رومیزی ها و لچکی ها جمع آوری تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم گردد یا می توان از پوشش های یک بار مصرف بهره برد.
تمام ظروف بازگشتی از میز میهمان حتی در صورت استفاده نشدن، با آب گرم شسته شود.
بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شود و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل به صورت بسته بندی و در ظروف یک نفره ارائه شود.
نان به صورت بسته بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.
حتی الامکان از ظروف یک بار مصرف استفاده گردد.
دمای پخت استاندارد موادغذایی رعایت شود.
تاحد امکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تامین گردد که تا زمان سرو در رستوران گرم بماند.
باتوجه به نظریه ماندگاری طولانی مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در آشپزخانه ها دقت بیشتری شود.
در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از آشپزخانه تا رستوران دقت لازم برای جلوگیری از آلودگی ثانویه رعایت شود.
زمان فعالیت روم سرویس افزایش یابد تا در حدامکان مسافران در اتاق از خدمات غذا و نوشیدنی استفاده گردد.
در صورت مشاهده تخلفات هم می توان از راه شماره تماس ۰۹۶۲۹ (سامانه ملی سفر) و سامانه تلفنی ۱۹۰ (وزارت بهداشت) گزارش کرد و آن دسته از تخلفاتی که شیوع کرونا را تشدید می کند، در سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir ثبت نمود.



1399/02/28
14:22:28
5.0 / 5
2928
تگهای خبر: استاندارد , خدمات , سرویس , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور